سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو دعوى خلاف هم نیست جز که یکى را روى در گمراهى است . [نهج البلاغه]

یادیاران

 
 
ماهی غذای سلامتی است(یکشنبه 86 آذر 4 ساعت 8:25 صبح )
مقدمه:
ماهی و آبزیان از گذشته بعنوان یکی از غذاهای بسیار مهم از حیث ارزشها دارویی مطرح بوده است. در دهه های اخیر نیز با توجه به رشد روزافزون جمعیت و در حالیکه نیمی از مردم دنیا دچار سوء تغذیه هستند، ماهی می تواند در مقام تأمین پروتئین مصرفی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد.
ماهی با دارا بودن 19% پروتئین و جذب 99% از این میزان پروتئین و همچنین چربیها و اسید آمینه های ضروری بدن و ویتامینها و موادمعدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بسیار بالایی می باشد. همچنین در چندین بیماری مانند ناراحتیهای گوارشی و عروقی بعنوان یک دارو مطرح می باشد.
در کشور ایران با توجه به منابع مختلف تولید آبزیان و پیشرفتهایی که در چند ساله اخیر در امر آبزی پروری در آبهای داخلی صورت گرفته است و زمینه مساعدی در امر تولید آبزیان ایجاد گردیده است ولی متأسفانه بدلیل عدم شناخت اکثریت هموطنان با انواع خواص غذایی و دارویی و نحوه طبخ آبزیان گرایش به مصرف این ماده غذایی محدود می باشد.
در این زمینه شیلات اقداماتی در جهت شناسایی انواع آبزیان و همچنین نحو طبخ آنها انجام داده است و این نوشتار نیز قصد دارد تا شناختی جامع تر از ماهی در اختیار شما قرار دهد.
چرا باید ماهی بخوریم؟
بسیاری از غذاهای پر ارزش دارای موادی هستند که خوردن آنها ممکن است چندان نافع نباشد. که این موضوع می تواند بر روی کیفیت مواد غذائی از نظر هضم و جذب تأثیر گذار باشد.
پروتئین غذاهای دریایی پر ارزش است از ویژگیهای عمده غذاهای دریایی وجود پروتئین با کیفیت بالا می باشد در مقیاس با گوشت مرغ ، گوساله، تخم مرغ و پنیر که مواد عمده تامین کننده پروتئین حاصله از گوشت ماهی دارای کلیه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای رشد و نمو می باشد.
به همین دلیل است که گوشت آبزیان برای تأمین نیازهای روزانه پروتئین حائز اهمیت بسیار است. در گوشت ماهی بافت پیوندی کمتری در مقایسه با سایر انواع گوشتها وجود دارد و می تون گفت که تقریباً همه گوشت ماهی مصرف شده توسط انسان در بدن جذب می گردد و بهمین دلیل است که در بسیاری از ناراحتیها خوردن گوشت ماهی توصیه می گردد .
بسیاری از غذاهای پر ارزش دارای موادی هستند که خوردن آنها ممکن است چندان نافع نباشد. بیشتر غذاهای جانوری از نظر پروتئین کامل هستند، یعنی همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را دارا می باشند. ولی غذاهای دریایی از این نظر اهمیت بسیاری دارند چون علاوه بر تأمین پروتئین های مورد نیاز بدن دارای بسیاری از انواع مواد معدنی و ویتامینها بویژه ویتامین
B12 نیز می باشند.
بدیهی است اگر این غذاها تؤام با سبزیجات مصرف گردند، ارزش آنها به مراتب بیشتر خواهد بود.
میزان چربی موجود در ماهیها و سایر آبزیان در مقایسه با گوشت قرمز بسیار کمتر است. بیشتر ماهیها کمتر از 5% و صدفها کمتر از 2% چربی دارند. فقط گوشت مرغ بدون پوست با ماهی قابل مقایسه می باشد آنچه مسلم است این که با توجه به مشکلات و تنگناهای غذایی و افزایش روزافزون ناراحتیهای قلبی و عروقی بویژه در شهرهای بزرگ کشور مصرف ماهی و سایر آبزیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تحقیقاتی که در مورد سیستم تغذیه ای جوامع مختلف صورت گرفته است نشان می دهد، که صیادان ژاپنی که در جزیره کیوشو زندگی می کنند، کلسترول خونشان بسیار پایین می باشد.
در دهة هفتاد معلوم شد که اسکیموهای گرینلند علی رغم مصرف بالای چربی و پروتئین و کلسترول مصرفی به بیماریهای قلبی دچار نمی شوند.
این تفاوت در نوع چربی مصرفی آنهاست، چربی ماهی و محصولات دریای غیراشباع می باشد و چربی موجود در گوشت قرمز و حتی گوشت سفیذ طیور عمدتاً از چربیهای اشباع شده می باشد.
تجارب بالینی نشان می دهد که:
-چربی امگا 3 موجودر در گوشت ماهی در جلوگیری از سکته مغزی لخته شدن خون در عروق چشم و مغز و سایر اندام نقش مهمی دارد.
-چربی امگا 3 سبب کاهش میزان تری گلیسریدها می شود.
-چربی امگا 3 بعلت اثر بر روی پروستاگلاندین می تواند سبب کاهش فسار خون گردد.
-ماده امگا 3 یک اسید چرب است که نقش عمده ای در جلوگیری از آرتریتها (تورم مفاصل) دارد.
-چربی امگا3 نقش ضد سرطان دارد، بطوریکه در زنان اسکیمو سرطان سینه بسیار نادر است.
-غذاهای دریایی مغزی و پر ارزش هستند. غذای پر ارزش به غذایی گفته می شود که دارای مواد و عناصر غذایی لازم برای بدن و فاقد مواد غیر لازم و مضر باشد. غذاهای دریایی عملاً جزء این گونه از غذاها به حساب می آیند زیرا علاوه بر، داشتن پروتئین پر ارزش و کافی محتوی انواع متعدد و مقادیر مناسبی از ویتامینها و مواد معدنی بوده و در عین حال دارای مقادیر کمی چربی،گلسترول میباشند هر چه در رژیم غذایی ما ماهی و سایر آبزیان بیشتر باشد، بدلیل دریافت عناصر غذایی بیشتر مورد نیاز، سلامت ما بهتر و درصد ابتلاء ما به بسیاری از انواع بیماریها کاهش خواهد یافت.
پیامهای سلامتی
با مصرف ماهی سلامتی را به خانواده خود هدیه دهید.
مصرف آبزیان باعث کاهش درصد کته های قبلی می شود.
با مصرف ماهی، کودکانی سالمتر و شادابتر و باهوش تر خواهید داشت.
عدم چاقی، تناسب اندام، سلامتی جسم، با مصرف گوشت ماهی.
با مصرف دو وعده ماهی در هفته، تقویت هوش و ذکاوت خانواده خود کوشا باشید.
ماهی هدیه ی خداوندی است، آن را از کودکان دریغ ننمایید.
با مصرف ماهی بدن خود را در مقابل افزایشر رسوب کلسترول بیمه نمایید.
آیا می دانید مصرف ماهی ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.
آیا می دانید گوشت ماهی حاوی 13 نوع ویتامین ضروری بدن است
مصرف ماهی از بروز افسردگی جلوگیری می کند.
بیایید طراوت و شادابی را با مصرف آبزیان به روحمان هدیه دهیم.
گوشت ماهی، حاوی چربی ها مفید، پروتئین مرغوب، ویتامین های گوناگون.
گوشت ماهی غذایی کامل، با هضمی آسان و سرار از مواد مغذی.
اگر چاق هستید، اگر چربی خون دارید یا اوره خونتان زیاد است. آبزیان مصرف کنید.
اگر طول عمر بیشتری می خواهید باید ماهی مصرف کنید.
آیا می دانید ویتامین
A موجود در گوشت ماهی موجب بینایی بیشتر می شود.
با مصرف مرتب گوشت ماهی خطر ابتلاء‌به بیماری گواتر و آسم کاهش می یابد.
مصرف ماهی: عدم ابتلاء به گواتر
سلامتی بدون پزشک= مصرف ماهی
ماهی بخورید تا دندانهای شما سالم بماند.
با مصرف ماهی از پیری زودرس جلوگیری کنید.
ماهی فقط غذا نیست دوا هم هست.







بازدیدهای امروز: 1  بازدید

بازدیدهای دیروز:0  بازدید

مجموع بازدیدها: 2535  بازدید


» اشتراک در خبرنامه «